torstai 24. syyskuuta 2020

Kypros 1976-1977

Kuvat Nicosian kansainvälisestä lentokentästä ja ensimmäänen ulukoa ja toinen sisältä. Alakuun ku tuonnen menin, meirän komppaniasta oli joukkue sijootettuna lentokentälle ja nimenomaan tuohon terminaalirakennukseen. Ja siälä oli poijilla aika mukavat olotilat niis toimistohuoneis. Kenttä oli jätetty siihen malliin ku mitä se oli Turkin miehityksen alakaes ja kentällä oli muutama suihkukonekki jokka sitte tuonnempana lennettiin sieltä pois. Ja kenttää ei koskaa oteta mihinkää käyttöön, asellisia joukkoja ku ei saa olla niin lähellä kv-lentokenttää. Ja nyt on tietäki rakennettu aiva kiitoraran päätä hipoen ja kaikki rakennukset on nyt enemmän ku ränsistyneet. Alueelle ei vieläkää pääse turistina käymään, mutta ohi siitä oon kerran ajanu (siis ohimenevää moottoritietä) ja haikiasti kattellu kentän suuntahan. Siälä sentään tuli vuosi aikaa kulutettua ja monemmoosia hommia tehty. Silloonen YK:n pääsihteeri Kurt Waldheim kun tuli joihinki neuvotteluuhin saarelle niin olimma kenttää lakaasemas. Kurt kohahti paikalle pienellä suihkarilla ja toki piti varmistua, jottei oo liikaa kiviä kentän pinnas. Kanaralaaset piti komian paraatin pääsihteerille, muistaakseni kattelin hommaa terminaalin katolta. Olin varmistamas, jotta viestiyhteyret toimii. Tai jotaki tähärellistä kumminki. Kyprokselta vasta palio muistoja onki, pitää niitäki koittaa joskus nakutella. Mieleen tuloo väkisinki Regina-street Nicosias ja viaraalut Finlandia-taksin kuskien kotona. Olin nimittäin viestimiehenä ja näin tilasin poijille taksia ja siksi taksarit piti meistä viestimiehistä pikkuusen parempaa huolta ja varsinki musta. Olin niitten kans tosi hyvis väliis ja aina sain ilimaaset kyytit. Kaupunkille ja takaasin. Mutta niihin tarkemmin sitte joskus kun siltä tuntuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti